A Coface, a kereskedelmi hitelbiztosítás és céginformációs szolgáltatások nemzetközi szakértője közzétette az Egyesült Királyság vállalatainak fizetési szokásait vizsgáló felmérésének első kiadását. A kutatás rámutat, hogy a brit cégek kiemelkedően magas arányban tapasztalnak késedelmes fizetéseket más országokhoz képest.
- A brit vállalatok 90%-a tapasztalt késedelmes fizetést az elmúlt évben; 44%-uk szerint ezek gyakoribbá váltak a korábbiakhoz képest
- Az átlagos fizetési késedelem 32 nap, mely különösen a mikro- és kisvállalkozásokat teszi ki likviditási kockázatoknak
- A cégek 37%-a bízik abban, hogy 2026-ban csökkenni fognak a késedelmek, ugyanakkor az optimizmus szektoronként és vállalatok mérete szerint eltérő
Rekordmagas fizetési késedelmek sújtják a brit vállalatokat nemzetközi összehasonlításban
A felmérés szerint a brit cégek 90%-a szembesül fizetési késedelmekkel, és közel felük (44%) szerint ezek gyakoribbak, mint korábban. Ez jóval magasabb, mint más európai országokban: Franciaországban 85%, Németországban 81%, Lengyelországban pedig 60% az arány. Európán kívül Ázsiában 49%, Latin-Amerikában 51% a késedelmes fizetések előfordulása.
A 2024-es fizetési gyakorlatokra vonatkozó szabályozás (Payment Practices Regulations) és a Fair Payment Code bevezetése pozitív irányba mozdította el a hozzáállást, és máris érzékelhetők a javulás jelei. Bár a vállalatok többsége üdvözli a szigorúbb feltételeket és azok érvényesítését, a mikro- és kisvállalkozásoknak csupán 68,5%-a számít javuló likviditásra, míg a nagyobb cégek nagyobb bizalommal tekintenek a jövőbeli beruházásokra.
„A késedelmes fizetések az Egyesült Királyság vállalatai számára meghatározó kihívássá váltak, különösen a legsebezhetőbb cégek pénzügyi stabilitását veszélyeztetik. Bár az új szabályozások és a javuló piaci hangulat reményt adnak, a kilábalásnak átfogónak kell lennie, hogy a kisebb vállalkozások ne maradjanak ki a fizetési gyakorlatok fejlődéséből.”
Benoit Urbin, az Egyesült Királyság és Írország országigazgatója
Halasztott fizetés: elterjedt gyakorlat, növekvő kockázatokkal
A brit vállalatok körében szinte általános gyakorlat a halasztott fizetés biztosítása, mindössze 3% nem nyújt semmilyen hitelt vevőinek. A leggyakoribb határidők 1–30 nap között mozognak (a válaszadók 37%-a), miközben a cégek közel fele hosszabb határidőket alkalmazott az elmúlt évben. A mikro- és kisvállalkozások rövidebb határidőket kínálnak (átlagosan 46 nap), míg a nagyvállalatoknál ez 56 nap, ami tükrözi a kisebb cégek korlátozottabb képességét a késedelmek kezelésére. Szektoronként is jelentős eltérések tapasztalhatók: az üzleti szolgáltatások és pénzügyi szektor hosszabb határidőket alkalmaz, míg a gyógyszeripar és média rövidebbeket.
Fizetési késedelmek: tartós és széles körű probléma
A felmérés szerint a fizetési késedelmek rendszerszintű problémát jelentenek az Egyesült Királyságban. A mikro- és kisvállalkozások különösen érintettek: közel 50%-uk számolt be gyakoribb késedelmekről, míg a közép- és nagyvállalatok esetében ez az arány 39% és 42%. A rövidebb határidők és korlátozott pénzügyi tartalékok miatt ezek a cégek érzékenyebbek a pénzügyi sokkokra. Az átlagos késedelem jelenleg 32 nap, ami mérettől függetlenül hasonló, ugyanakkor a legkisebb vállalkozások számára különösen nagy pénzügyi terhet jelent.


Szektoronkénti eltérések és kiváltó okok
A felmérés jelentős különbségeket mutat az egyes ágazatok között.
Az építőipar és az autóipar/szállítási szektor a leginkább érintett a növekvő fizetési késedelmek által – előbbinél 95%, utóbbinál 93% a késedelmet tapasztaló cégek aránya. Ezzel szemben a kiadói, kommunikáció és média szektorban (60%), az agrár-élelmiszeriparban (78%), valamint a nonprofit, kormányzati és oktatási szektorban (78%) kevesebb probléma merült fel. Ennek hátterében gyakran a hosszabb fizetési határidők vagy a vevői fegyelem áll.
A leghosszabb átlagos késedelmeket az építőiparban (38,2 nap) és az üzleti szolgáltatások területén (38,1 nap) jelentették, míg a legrövidebbeket a kiadói, kommunikáció és média szektorban (21 nap). Bár ebben az utóbbi szektorban a késedelmek időtartama a legalacsonyabb, a cégek mintegy 50%-a szerint ezek mégis jelentős hatással vannak a vállalatuk likviditására.
A fizetési késedelmek fő oka egyre inkább a vevők pénzügyi nehézségeire vezethető vissza, nem pedig működési nehézségekre. Egyes vállalatok arról is beszámoltak, hogy a halasztások szándékosak, és nem kapcsolódnak közvetlenül likviditási problémákhoz.
- Az építőipar, vendéglátás és papír/faipar az emelkedő kamatlábakat jelölte meg fő kockázatként
- Az üzleti szolgáltatások, vegyipar, energia és műanyagipar, pénzügy és IKT szektor a kibertámadásokat tartják a legnagyobb veszélynek
- Más ágazatok az ellátási lánc zavarait (autóipar/szállítás, feldolgozóipar, kiskereskedelem) és munkaerőhiányt (agrár-élelmiszeripar, gyógyszeripar) említettek
2026-os kilátások: óvatos optimizmus
A jelenlegi kihívások ellenére bizakodásra is van ok. A vállalatok több mint egyharmada számít arra, hogy 2026-ban csökkenni fognak a fizetési késedelmek, amit a javuló gazdasági hangulat, valamint a várhatóan erősödő jövedelmezőség és likviditás táplál. Az optimizmus azonban nem egyenletes: a mikro- és kisvállalkozások körében továbbra is nagy a bizonytalanság – 66%-uk úgy véli, hogy a brit gazdasági helyzet 2026-ban stagnálhat vagy kedvezőtlen irányba mozdulhat el. Emellett több szektorban továbbra is fennállnak strukturális kockázatok, mint például a kamatlábak ingadozása, kibertámadások és ellátási lánc problémák.


A Coface, amely világszerte mintegy 600 milliárd font értékű kereskedelmi ügyletet biztosít, segíti a vállalatokat abban, hogy megvédjék magukat a kockázattól, hogy vevőik nem fizetnek az árukért vagy szolgáltatásokért. Ennek érdekében a társaság jelentős mennyiségű adatot gyűjt és dolgoz fel az Egyesült Királyságban működő cégek által tapasztalt kockázatokról, így páratlan rálátással rendelkezik a fizetési és likviditási kockázatok alakulására. A Coface rendszerint már a kezdeti fázisban azonosítja a pénzügyi feszültségek jeleit.
>Olvassa el a teljes fizetési felmérést az Egyesült Királyságról (.pdf)<



