Öböl-menti Együttműködési Tanács: A globális gazdasági ellenszél igazi nyertese?

A 2023-as lassulás után – mely főként az alacsonyabb energiatermelésnek és energiaáraknak volt köszönhető – 2024 várhatóan a nagyobb gazdasági növekedés éve lesz az Öböl-menti Együttműködési Tanács (GCC) országai számára, mert a globális olajkeresletre vonatkozó több hónapos pesszimizmus után, az árak nyár óta emelkedni kezdtek. De nem minden ország egyforma...
A kedvezőbb gazdasági környezet nem fedheti el egyes gazdaságok strukturális gyengeségeit: az államháztartás szempontjából Bahrein és Omán a leggyengébb láncszemek.
A globális olajkeresletre vonatkozó több hónapos pesszimizmus után az árak emelkedni kezdtek, miután Oroszország és mindenekelőtt Szaúd-Arábia bejelentette, hogy az év végéig meghosszabbítja termeléscsökkentését. Az olajáraknak az ebből fakadó enyhe emelkedése azonban nem minden országnak kedvez egyformán.
Az államadósság magas szintje, a strukturális költségvetési gyengeségek és a régió más országaihoz képest korlátozottabb természeti erőforrások miatt Bahreinnek és Ománnak ébernek kell maradnia. Bahreinben valószínűleg a régió legmagasabb, 125%-os GDP-arányos államadóssága várható 2023-ban is. Tekintettel a költségvetés szempontjából fontos megtérülési olajár magas, 2023-ban hordónként 125 USD körülire becsült szintjére, a hatóságok mérlegelni kezdték a költségvetési hiány további növekedésének korlátozására irányuló lehetséges intézkedéseket. Az ismétlődő folyó fizetési mérlegtöbblet ellenére, a nagy költségvetési hiány és a valutapiaci kötöttség megőrzésének szükségessége terheli Bahrein devizatartalékait. Míg a háromhavi importot fedező tartalékokat tekintik hagyományosan megfelelő minimumszintnek, Bahrein tartalékai 2023-ban csupán másfél havi importot fedeznének.
Omán strukturális költségvetési gyengeségei mellett, - melyek elsősorban korlátozott természeti erőforrásainak köszönhetők-, adósságdinamikája kiegyensúlyozottabbnak tűnik. Az olajárak 2015-ös és 2016-os csökkenése óta Omán folyamatosan kettős hiányt könyvelt el (mind a folyó fizetési mérleg, mind a költségvetési mérleg tekintetében).
Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek sokkal kevésbé sebezhetőek, és általában lehet számítani a segítségükre
Szaúd-Arábia, Kuvait és az Egyesült Arab Emírségek finanszírozási vészhelyzet esetén általában kisegítik a gyengébb országokat.
Ez a 3 ország 2018-ban 10 milliárd dolláros segélycsomagot nyújtott Bahreinnek, miután 2011-ben 20 milliárd dollárt juttatott Ománnak és Bahreinnek is, ami az ezen országok közötti stratégiai és gazdasági szövetségek alapját képezi. Ezek a pénzeszközök leginkább a költségvetési hiány csökkentését támogatták Ománban és Bahreinben, valamint enyhítették a költségvetési konszolidációs programok negatív hatásait. E költségvetési együttműködés másik célja, hogy a GCC valamennyi gazdaságát hasonló regionális kezdeményezések mentén, egyes költségvetési reformok bevezetése által összehangolja.
Különböző pénzügyi helyzetek, de látszólag ugyanazok a monetáris politikák
A GCC-gazdaságokon belüli eltérő struktúrák azt jelzik, hogy bár ezek az országok gazdasági és pénzügyi szövetséget kötöttek, pénzügyi helyzetük egyenlőtlen. A monetáris kérdéseket illetően azonban nagyon hasonló a struktúrájuk: valutáikat az amerikai dollárhoz kötik, kivéve Kuvaitot, amelynek valutája egy nem nyilvános valutakosárhoz van kötve. A Fed jövőbeli politikai lépéseivel összhangban arra számítunk, hogy a GCC központi bankjai mindaddig tartják irányadó kamatlábukat, amíg a Fed úgy nem dönt, hogy megkezdi kamatcsökkentési ciklusát.
Éles verseny a diverzifikációs erőfeszítések által megcélzott ágazatokban
Although they still heavily depend on the oil sector, GCC countries implemented economic diversification plans following the drop in oil prices between 2014 and 2016. While the UAE have been at the forefront of economic diversification, Saudi Arabia has announced substantial investments in recent years. As these two countries, but also Qatar and, to a lesser extent, Oman, are targeting almost the same sectors (construction, tourism, finance), the key risk resides in the creation of intra-competition within the region. Additionally, the main financing sources for these diversification strategies are based on oil revenues. Considering these two factors, economic diversification strategies, while feasible, may not yield the desired results.
Bár még mindig nagymértékben függenek az olajszektortól, a GCC-országok a 2014 és 2016 közötti olajárcsökkenést követően gazdasági diverzifikációs terveket hajtottak végre. Míg az Egyesült Arab Emírségek élen járt a gazdasági diverzifikációban, Szaúd-Arábia az elmúlt években jelentős beruházásokat jelentett be. Mivel ez a két ország, de Katar és kisebb mértékben Omán is szinte ugyanazokat az ágazatokat célozza meg (építőipar, turizmus, pénzügyek), a fő kockázat a régión belüli verseny kialakulásában rejlik. Ráadásul e diverzifikációs stratégiák fő finanszírozási forrásai az olajbevételeken alapulnak. E két tényezőt figyelembe véve a gazdasági diverzifikációs stratégiák, bár megvalósíthatók, nem biztos, hogy a kívánt eredményeket hozzák.
Töltse le a teljes tanulmányt!